I utstillingen Marianne Heske -tour -retour er fokuset satt på en 385 år gammel norsk løe. Løa, det tømmerlaftede uthuset, som har vært en viktig del av det norske kulturlandskapet hadde tidligere en funksjon. Det var en bygning som ble benyttet til lagring av høy eller tørrfor til husdyr, det lå gjerne i utmarka et stykke unna gårdstunet. Løa har vært en dominerende bygningstype i det norske kulturlandskapet. De siste 50 årene har bruken av tørrhøy minket i det norske landbruket. Etter krigen ble det vanlig med ensilering, nedlegging av utørket høy blandet med silosyre i et rørformet loddrettstående bygg kalt silo. Etter 1990 ble siloene avløst av rundballene, som lagrer høyet ute. I dag forfaller løene fordi det ikke lengre er bruk for dem. Gamle løer er å betrakte som kulturminner, og de forteller en historie om hvordan bønder og andre oppbevarte vinterfor til dyra.
I et filosofisk perspektiv er det mulig å se presentasjonen av løa som en tingliggjøring. Løa er, som det meste i vår historie, underlagt markedsøkonomiske og sosiale og kulturelle ‘lover’. Det at løa presenteres mot moderne konseptuelle kunstverk fra vår samtid, innenfor det samme rommet, forsterker konseptualiteten i opplevelsen.
Som en del av installasjonen hører et maleri av to løer, Fra Gudvangen, malt av Adolph Tiedemand (1814-1876). Tiedemans kunstverk skaper sammen med et maleri av et skogslandskap fra nasjonalromantikken en ny akse til opplevelsen av løa som et (fysisk) konsept eller en presentasjon av en faktisk fysisk overlevning fra et levende kunstlandskap i nasjonalromantikkens tidsalder. Kunstverket i kunstverket er det som presenteres hos Astrup Fearnley.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar